הפיד שבקיר

הפיד שבקיר
הפיד שבקיר

שלשום התפרסמה הודעת הבהרה בבלוג של פייסבוק
שמאשרת כי הם מבצעים ניסוי במדינות: סלובקיה, סרביה, בוליביה, סילנקה, קמבודיה וגואטמלה.
מהות הניסוי, הפרדה בין 'עדכוני החדשות' (ה-news fees) – המקום שבו נקבל עדכונים מחברים ובני משפחה, לבין העדכונים לגילוי (ה-Explore feed) – מקום אחר שבו נוכל לקבל עדכונים שמגיעים מדפים עסקיים.
הידיעה הזה הכניסה הרבה בעלי עסקים, שמקדמים את העסק שלהם באמצעות דפים בפייסבוק, ללחץ. במצב זה, רק מי שיקדם את הדף שלו באופן ממומן, ישתחל לניוז פיד, אחרת הוא נדון להידחק ל-feed נפרד.
והחשש הוא שהגולשים לא יטרחו ללחוץ על הכפתור שמנייד אותם לפיד השני, החדש. לפיד האקספלור.

החשש הזה, עורר גל של ביקורת, שזירז את פייסבוק להוציא את ההודעה הזו, ולהרגיע כבר בפיסקה הראשונה. והם כותבים: כרגע אין לנו תוכניות לגלגל קדימה את הבדיקה הזו מחוץ לגבולות שבהם התנהלה.

אמנם, הם ממשיכים וכותבים כי:
אנו תמיד מקשיבים לקהילה שלנו לגבי הדרכים שבהן נוכל לשפר את עדכון החדשות. אנשים אומרים לנו שהם רוצים דרך קלה יותר לראות פוסטים של חברים ובני משפחה. אנו בודקים אזור ייעודי אחד עבור אנשים כדי לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה, ומרחב נפרד נוסף, שנקרא Explore, עם פוסטים מתוך דפים.

מטרת הבדיקה היתה להבין אם אנשים מעדיפים להתעדכן בתכנים במקומות נפרדים. רק אחרי שננתח את המשובים מהגולשים, יוחלט אם שווה להתקדם עם הרעיון הזה. אין תכנית נוכחית להרחבה של הפידים השונים מעבר למדינות בהן בוצעה הבדיקה.
הפיד שבקור - אוסף הגילויים
וכיוון שכל העניין יצר בילבול גדול, הם מבקשים להבהיר, כי 'אוסף הגילויים' הקיים כבר כיום:  facebook.com/explore
הוא שונה בתכלית מהפיד לגילוי שנבדק בניסוי. אוסף הגילויים הזמין לגולשים בישראל כעת הוא אוסף עדכונים משלים המורכב ממאמרים, סרטונים, ותמונות פופולריים המותאמים באופן אוטומטי עבור כל אדם בהתבסס על התוכן שעשוי לעניין אותו. הם טוענים כי הם שמעו מאנשים שהיו רוצים דרך קלה לגלות תוכן מדפים שהם עדיין לא מחוברים אליהם.

ניסיתי אותו, את אוסף הגילויים הזה, וואלה נשאבתי לתוכו.
ראיתי שם שיטה להדביק פלסטר על אצבע מבלי שיתקלף. ראיתי שם לראשונה את הקטע המדובר מהאודישן של עדן טהרני במהלכו שירי מיימון ובר רפאלי ממררות בבכי. ראיתי את נאום התשובה של סתו שפיר לנאום החמוצים של נתניהו. היה שווה!

אבל לא הסתפקתי בזה
כבר מעל לעשר שנים שיש לי חברה טובה בסרביה. קתרינה חברתי הטובה, היא סרבית, שחיה בבלגרד, בדירה מתוקה עם בן זוגה וילדיהם, ומכהנת כמנהלת שיווק בתאגיד מזון בינלאומי גדול. שאלתי אותה בתור הנציגה שלי בסרביה איך זה היה, הניסוי הזה של פייסבוק?
ומסתבר שהניסוי באמת הגיע אליה, והיא מספרת שהרגישה לגמרי כמו שפן ניסויים.
שלא לומר עכבר מעבדה… במשך שבועיים היא מעידה כי בילתה רק בניוז פיד הרגיל שלה. עד שהבינה שהוא נהיה יבש, דל ומשעמם להחריד. היא אומרת שפיד ללא עדכונים מדפים הופך להיות פיד שבו יש רק תמונות של ילדים, של אוכל, ודיווחי צ'ק אין של החברים שלה בכל מיני מקומות בסרביה ובעולם.
'אחרי שבועיים', היא אומרת, 'ברחתי מרצוני החופשי לפיד הגילוי החדש, ומצאתי כי כל הדברים הכי מעניינים נמצאים שם. עדכוני החדשות מהמגזינים שאני אוהבת להתעדכן דרכם, קטעים מתוכניות טלוויזיה, פוסטים מדפים שעוסקים בעבודות יצירה ו-DIY שאני אוהבת, פוסטים של מתחרים (בכל זאת אני בתפקיד…). נטשתי את העדכונים המשמימים של חבריי, ועברתי לפיד החלופי. מי המשוגע שאמר שהוא רוצה דרך קלה לראות עדכונים של חברים ובני משפחה?! '.

לסיכום – אני לא יודעת מה פייסבוק יחליטו לעשות. דווקא יש לי תחושה שהפיד באמת ישתנה בסוף.
אבל אני מבינה שזה לא חייב להיות מכת מוות לעסקים קטנים שמקדמים את עצמם בפייסבוק. זה עשוי להיות אפילו ההפך הגמור, זו עשויה להיות ההזדמנות הגדולה שלנו
אחרי שנים שבהן החשיפה רק יורדת ויורדת, והתחרות על תשומת הלב רק עולה ועולה.

לאלוהי הפייסבוק פתרונים.
ימים יגידו
באיחולי שינויים לטובה.

#ניוזפיד #אקספלורפיד #ניוז_פיד #אקספלור_פיד #פייסבוק #עדכוני_החדשות #אוסףהגילויים #אוסף_הגילויים

This entry was posted in One Man Biz, בלוג and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.