גם להקים חברה פילנטרופית וגם לעשות מזה כסף. והרבה! איך בחור אמריקאי צעיר שהשתתף ב'מירוץ למיליון' עשה את זה.

Toms הינה חברה למטרות רווח. חד משמעית. הם לגמרי רוצים לעשות כסף. זאת המטרה שלהם. הם רוצים לעשות כסף כדי שיוכלו לעזור לילדים יחפים, שאין להם נעליים. זה החזון שלהם. ומה הסיפור שלהם?

הלוגו של חברת הנעליים Toms

Toms היא חברה לייצור נעליים שבסיסה בסנטה מוניקה שבקליפורניה. החברה נוסדה בשנת 2006 על ידי בלייק מייקוסקי (Mycoskie), יזם מטקסס. בלייק ביקר לראשונה בארגנטינה עת השתתף עם אחותו בעונה השנייה של תכנית הטלוויזיה האמריקנית 'המירוץ למיליון' בשנת 2002. הם סיימו את המירוץ במקום השלישי, התחלקו בפרס בשווי 25,000$ והבטיחו שהם עוד יחזרו לארגנטינה לטייל ולהכיר אותה טוב יותר, כי המירוץ רק "פתח" להם את התיאבון והסקרנות כלפי המקום. בלייק חזר לשם לחופשה בינואר 2006, ואז הבחין ששחקני הפולו המקומיים נועלים נעלי בד פשוטות שנקראות alpargata, הן קצת מזכירות נעלי בית, הן עשויות בד, ויש להן סוליית גומי. הוא החל לנעול אותן בעצמו. ואז גילה שלנעליים האלו יש 'חתיכת היסטוריה'. החקלאים הארגנטינים נועלים נעליים כאלו כבר מאות שנים.

בלייק ופייג' מייקוסקי ב'מירוץ למיליון'
בלייק ופייג' מייקוסקי ב'מירוץ למיליון'

מאוחר יותר בטיול בלייק עסק קצת בעבודה התנדבותית בפאתי בואנוס איירס ואז הוא שם לב שרבים מהילדים נהגו לרוץ ברחובות יחפים. מייקוסקי למד שהמחסור בנעליים הינו בעיה עם השפעות מרחיקות לכת על בני נוער האלה, בעיות המאיימות על היכולת של הילדים ללכת לבית הספר, משפיעות על מניעת זיהומים, וכן הלאה. כמו כן גילה כי מחסור בנעליים היא בעיה רחבה יותר בארגנטינה ובמדינות מתפתחות אחרות מאשר רק הקהילה הזו בה פעל, הוא החליט שהוא רוצה להיות מסוגל להשפיע ולספק נעליים חדשות לילדים ולבני הנוער היחפים של ארגנטינה ומדינות מתפתחות אחרות.

סנדלים מבקבוקי פלסטיק

בלייק מזכיר לי את נועם טור, גבר צעיר, שנראה טוב, עם רעמת שיער שופעת ופרועה. בלייק כמו נועם יכול היה לפתח קריירה של דוגמן, אלא שאת הכריזמה שלו הוא גייס למטרות אחרות מאשר פרסום מותגים של אחרים. האיש הוא בעל חזון…

בלייק מייקוסקי מייסד Toms -  Blake-Mycoskie

כבר בקולג' הוא פתח את העסק הראשון שלו, זה היה שירותי כביסה ומשלוחים עד הדלת בתוך הקולג' בו למד.  לאחר מכן הקים חברת מדיה לפרסום על גבי שילוט חוצות בנשוויל טנסי. אחרי שמכר את חברת המדיה הקים בית ספר לנהיגה, בית הספר הזה שילב בין לימודים אונליין, לאימוני נהיגה על רכבים מיוחדים כמו רכבי ספורט, שטח ורכבים היברידיים. הכסף ממכירת חברה זו מימן את הקמת Toms.

ההחלטה לגבי toms היתה, להקים חברה שתעצב ותמכור נעליים המבוססות על העיצוב הארגנטיני של ה-alpargata (לימים הוסיף גם ליין של משקפי שמש). נעלי החקלאים העתיקות היוו עבורו את ההשראה לדגם הקלאסי של נעלי Toms. וכאשר Toms מוכרת זוג נעליים בצפון אמריקה, זוג נעליים חדש נוסף ניתן במתנה לילד עני, וכאשר Toms מוכר זוג משקפיים, חלק מהרווח משמש כדי לשמור או לשחזר את הראייה לאנשים חולים במדינות מתפתחות.

הנעליים של toms עשויות מבד קנבס או כותנה ומיוצרות כיום בדגמים רבים, בין הדגמים: cordones, BOTAS, Stitchouts, ומגפיים לעטוף.

toms shoes

מייקוסקי הציג את הרעיון בפני יצרני נעליים ארגנטינים והחל בבניית החברה. בתחילה הוא ייצר 250 זוגות של נעליים. החברה החלה למכור את הנעליים שלה באופן רשמי במאי 2006.  לאחר מאמר שהתפרסם בלוס אנג'לס טיימס, החברה קיבלה הזמנות בהיקף שהיה פי תשע גדול מהזמינות במלאי, ו-10,000 זוגות נעליים נמכרו בששת החודשים הראשונים. חמישה חודשים מאוחר יותר, באוקטובר 2006, חילקה החברה את המשלוח הראשון של נעליים בחינם לילדים ארגנטינים.

משמעות שֵם החברה היא: "מחר," נגזר מהמילה tomorrow משום שהרעיון הראשוני היה פרוייקט "הנעליים של מחר".

בלייק נועל נעלי Toms חדשות לילד יחף

בשנת 2007 השיקה החברה את "יום אחד בלי נעליים" אירוע שנתי שבו חסידי הקונספט והמותג לא נועלים נעליים במהלך יום שלם על מנת להעלות את המודעות למשימה של המותג Toms. בגדים והנעלה לילדים עניים.

Toms - one day without shoes

כדי להעלות את המודעות של היום הזה, הצטרפו מותגים גדולים נוספים כמו AOL, פליקר, וערוץ דיסקברי שעזרו לקדם את האירוע. עד שנת 2011 יותר מ-500 קמעונאים שיווקו את המותג Toms ברחבי העולם. עד שנת 2012 יותר משני מיליון זוגות של נעליים חדשות קיבלו ילדים במדינות מתפתחות ברחבי העולם.

קרן דניאלס לאתיקה באוניברסיטת ניו מקסיקו מתארת ​​את החברה כ"עסקים למטרות רווח עם מרכיב פילנתרופי".

אז חוץ מהעובדה שהסיפור הזה מרתק

וחוץ מהעובדה שבא לי להזמין עכשיו באינטרנט את המגפיים של Toms, תראו את זה…

כדאי שתדעו שעל פי מחקר שנערך על ידי מועצת מנהלי חברות, 64 אחוזים מהצרכנים שאמרו שיש להם קשר חזק למותג מסוים ציינו שהערכים המשותפים להם ולמותג הם הסיבה העיקרית לנאמנות למותג. עסקים כמו 'הנעליים של טום' שהחלו כחברה מקומית קטנה, הצליחו לגבור על המתחרים שלהם בגלל שאכפת להם יותר מאשר סתם מהשורה התחתונה שלהם …

אז כשאתם מקימים עסק קטן, ובא לכם שהוא יהיה גדול ותחרותי, כדאי שבערכים שלכם אתם תתמכו באיזה עקרון חשוב, רעיון גדול, או סתם תיאבקו על משהו.

.

.

This entry was posted in One Man Biz, בלוג, כללי and tagged , , . Bookmark the permalink.