תכנית עבודה או תכנית עסקית – מה אתם באמת צריכים?

אנשים שואלים אותי אם אני עושה תכניות עסקיות?!
לא רק שאני לא עושה, לדעתי זה גם לא דבר שכולם זקוקים לו, אז החלטתי לכתוב על כך.

 

תכנית עסקית או תכנית עבודה? מה התכנית שלך?
.
קודם כל, בואו נבין מה ההבדל בין תכנית עסקית לתכנית עבודה.

תכנית עסקית
תכנית עסקית היא מסמך שמספק תמונה עתידית כוללת של העסק מכל הבחינות – מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. הסיבה העיקרית להכנת תוכנית עסקית היא הצורך בגיוס הון, הלוואה, מימון לכיסוי חובות/להשקעות/לפיתוח העסק.

תכנית עבודה
היא מסמך שמתאר את העסק, בתקופת זמן נתונה (למשל תכנית שנתית, או חציונית), ומגדיר:
מה יעשה העסק השנה?
איך העסק יעשה את זה?
מי בעסק יעשה מה?
באיזה לוח זמנים?
אילו משאבים יושקעו בפעילויות השונות?
ומה התוצאות הרצויות?
תכנית עבודה מייצרת בהירות לגבי המטרות, מייצרת סדרי עדיפויות, ומתמקדת בהישגים הרצויים.

רק מתוך ההגדרה הזו, אפשר להבין שכל עסק חייב תכנית עבודה, אבל לא כל עסק זקוק לתכנית עסקית.

איך זה מרגיש – ההבדלים בין התכניות?
את התכנית העסקית כותב בדרך כלל יועץ עסקי, מנוסה. שמבין בעסקים, ומבין גם בפיננסים. יועץ שעומד בקשר עם בנקים ו/או עם קרנות שונות שמעניקות מימון והלוואות לבעלי עסקים.
הליווי של יועץ כזה יכול להגיע גם ל-10,000 ₪.
התכנית תהיה עבת כרס, ולא תמיד נגישה וברורה לבעל העסק.

את תכנית העבודה יכול בעל העסק לכתוב לבדו. ויכול גם להיעזר ביועץ, אלא שהליווי יהיה כרוך בכמה מאות או אלפי שקלים בודדים (תלוי כמה שעות יושקעו בזה)
אבל הדבר הכי משמעותי יהיה, שהתכנית תהיה קצרה, עניינית, בשפה בהירה וברורה לבעל העסק. תכנית כזו שאפשר לקפל ולשים בכיס, או לזכור בעל פה את עיקריה.

או בקיצור
תוכנית עסקית = אסטרטגיה,    תוכנית עבודה = טקטיקה
תוכנית עסקית = חיצונית,        תוכנית עבודה = פנימית.
תוכנית עסקית = טווח ארוך,     תוכנית עבודה = טווח קצר
///////////////////////////////////////////(ותודה לעומר חרמוני – יועץ עסקי על המשוואות הברורות הללו  🙂 )

אז מה משתיהן אני עושה?
אני לא מכינה תכניות עסקיות ללקוחותי, ואני לא מלווה אותם בתהליך של גיוס הון.
אין לי ניסיון בזה, זה לא החוזקה שלי, וזה חד משמעית לא מה שמעניין אותי לעשות.
אם אתם צריכים, יש לי שמות של כמה יועצים נהדרים שעושים את זה, ושאפשר לסמוך עליהם.

אני כן מלווה את בעל העסק בתהליך המיקוד.
זה יתחיל תמיד באסטרטגיה, כדי שהכיוון של העסק יהיה ברור, גם בטווח רחוק יותר מחצי שנה או שנה. ומתוך האסטרטגיה תיגזר תכנית הפעולה.

לכן, בידקו עם עצמכם מה אתם באמת צריכים? תכנית עסקית או תכנית עבודה.
רבים מבעלי העסקים שפנו אלי היו זקוקים לתכנית עבודה בלבד, כזו שתעשה להם סדר בראש, מה עליהם לעשות מחר בבוקר, כדי לקדם את העסק שלהם ולהשיג את המטרות שלהם.

This entry was posted in One Man Biz, בלוג, כללי and tagged , , . Bookmark the permalink.